Standardy ochrony dzieci w Oratorium Świętokrzyskim świętego Jana Bosko
w Kielcach

 

Preambuła

 

Niniejsza Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem stanowi realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia w oratorium standardów ochrony dzieci (Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksual­nym i ochronie małoletnich, Dz.U. 2023 poz. 1304 i 1606).

System prewencyjny przekazany nam przez św. Jana Bosko zawsze stawiał na pierwszym planie dobro wychowanka i jego integralny rozwój. Wychowanie dzieci i młodzieży w dziełach salezjańskich to podstawowy aspekt misji, dlatego należy dołożyć wszelkich starań aby był on właściwie wypełniany.

W odpowiedzi na Chrystusowe zaproszenie do troski o dzieci i młodzież jako wspólnota wychowawcza aktywnie angażujemy się w realizację różnorodnych działań na rzecz in­tegralnego rozwoju każdego wychowanka i troszczymy się, by oratorium było nie tylko miejscem bezpiecznym dla dzieci czy miejscem uzdrowienia, ale także aby okazała się w pełni wiarygodną w promowaniu ich praw w najbliższym środowisku i na całym świecie. Jesteśmy przekonani, że wspólnie opracowane, przez wszystkich akceptowane i re­alizowane standardy ochrony dzieci sprawią, że nasza troska o wychowanków będzie bardziej skuteczna. Podstawową zasadą wszelkich podejmowanych przez nas działań jest troska o dobro i bezpieczeństwo każdego dziecka rozumiana zgodnie z prawdą Ewangelii i Katolickiej Nauki Społecznej.

W codziennej pracy odkrywamy i rozwijamy w naszych wychowankach talenty i pasje, odpowiadamy na ich potrzeby, tworzymy środowisko, w którym każdy jest życzliwie przyjęty, szanowany i wspierany w rozwiązywaniu sytuacji trudnych. Szanu­jąc granice dzieci, wychowujemy je do korzystania z przysługujących im praw i wypeł­niania przez nie ich własnych obowiązków.

Podejmując działania wobec dziecka, respektujemy obowiązujące prawo państwo­we i kościelne oraz przepisy wewnętrzne oratorium. Wszyscy jesteśmy zobowiązani do uczenia się rozpoznawania tych, którzy potrzebują pomocy, wsparcia oraz podejmo­wania adekwatnych działań w przypadku podejrzeń lub ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że dziecku zagraża lub dzieje się krzywda.

 

Objaśnienie terminów

 

  • personel, pracownik – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.
  • dyrekcja – dyrektor, kierownik, prezes zarządu – osoba kierująca pracą oratorium.
  • dziecko – w rozumieniu niniejszego dokumentu to każdy małoletni oraz każda inna osoba, która nie ukończyła 18. roku życia.
  • opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic albo opiekun; rodzic zastępczy, opiekun tymczasowy (osoba upoważniona do reprezentowania małoletniego obywatela Ukrainy, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki osób dorosłych)
  • zgoda opiekuna dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka, rodzi­ców zastępczych, opiekuna, opiekuna tymczasowego, z zastrzeżeniem, że dotyczy to tylko sytuacji, gdy rodzice są zgodni. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnię­cia sprawy przez sąd rodzinny (orzeczenie sądu opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców).
  • zgoda dziecka – podmiotowy stosunek do dziecka oznacza, że podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym, wysłuchać jego opinii oraz – o ile to możliwe, bezpieczne – uwzględniać jego potrzeby, zawsze, nawet jeśli prze­pisy prawa bezpośrednio tego nie wymagają.
  • krzywdzenie dziecka – zachowanie, które może stanowić popełnienie czynu za­bronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu oratorium, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie; każde zamie­rzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki, instytucji lub społeczeń­stwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naru­szają prawa, swobody i dobra osobiste dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój. Wyróżnia się pięć podstawowych form krzywdzenia:
    • przemoc fizyczna – przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fi­zycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następu­je w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzal­ną lub jednorazową.
    • przemoc psychiczna – przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zali­czamy do niej m.in. niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, nie­dostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych między rodzicem a dzieckiem.
    • wykorzystywanie seksualne dziecka – włączanie dziecka w aktywność sek­sualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świa­domej zgody i/lubi/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dziec­kiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień roz­woju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Wykorzystanie seksualne może przyjąć również formę wyzyskiwania seksualnego, czyli jakiegokolwiek faktycznego lub usiłowanego nadużycia pozycji podatności na zagrożenia, prze­wagi sił, lub zaufania, w celach seksualnych, w tym, ale nie wyłącznie, czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z seksualnego wykorzysty­wania innej osoby. Szczególne zagrożenie wykorzystaniem seksualnym zacho­dzi w czasie kryzysów humanitarnych. Zagrożeni są zarówno dzieci, jak i ich opiekunowie.
    • zaniedbywanie dziecka – chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zo­bowiązana do opieki, wychowania, troski i jego ochrony.
    • przemoc rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying) – występuje wtedy, gdy dziecko doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników, bezpo­średnio lub z użyciem technologii komunikacyjnych (Internetu i urządzeń mobilnych). Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (po­wtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie), fi­zyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów), wykorzystanie seksualne (dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności sek­sualnych przez rówieśnika), przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią.
  • osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie – pracownik wyznaczony przez kierownictwo oratorium, odpowiedzialny za zapewnienie bezpiecznych wa­runków korzystania przez dziecko z Internetu na terenie oratorium.
  • osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – pracownik wyznaczony przez kierownictwo oratorium sprawujący nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka w oratorium oraz ich aktualność.
  • osoba odpowiedzialna za ochronę dziecka – pracownik wyznaczony przez kie­rownictwo oratorium odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniu dobra dziecka i podejmowanie interwencji przed właściwymi organami lub insty­tucjami. W miarę możliwości wskazane jest, by interwencję podejmować zespo­łowo, jednak zawsze powinna być wskazana osoba, która – w razie rozbieżności zdań – będzie podejmować ostateczne decyzje.
  • osoba udzielająca wsparcia dziecku – osoba odpowiedzialna za opracowanie planu pomocy dziecku i monitorowanie jego realizacji.
  • dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko oraz wizerunek.

 

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a personelem oratorium, w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci

 

  • Podstawowym zadaniem wszystkich pracowników oratorium, w szczególności pracowników zatrudnionych na stanowiskach merytorycznych, jest zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa podczas pobytu na zajęciach. Pracownicy są szcze­gólnie uważni na sytuacje zagrożenia zdrowia i życia, na bieżąco monitorują samo­poczucie dzieci, reagują na symptomy mogące świadczyć o pogorszeniu ich stanu zdrowia. Organizowane zajęcia planowane w oparciu o diagnozy indywidualnej sytuacji dziecka oraz diagnozy sytuacji w grupie uwzględniające elementy pro­cesu grupowego dostosowane są do potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, zapewniają wychowankom wszechstronny rozwój oraz wsparcie. Pracownicy me­rytoryczni na bieżąco poszerzają swoją wiedzę i doskonalą umiejętności w zakre­sie pracy z dziećmi i rodzinami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Praca merytoryczna prowadzona jest zespołowo, poddawana na bieżąco konsultacjom oraz superwizji. Pracownicy merytoryczni dbają o profesjonalne podejście, działają systemowo, współpracują z osobami, instytucjami ważnymi dla dziecka i rodziny w jego środowisku życiowym.
  • W relacjach osób dorosłych zatrudnionych w oratorium z wychowankami niedopuszczalne są zachowania o charakterze przemocowym, naruszające granice cie­lesne wychowanków oraz szeroko rozumiane poczucie godności, tj. szarpanie, uderzanie ręką bądź przedmiotami, bicie, popychanie, wyzywanie, wyśmiewanie, nadmierne krytykowanie, przymuszanie, negowanie uczuć. Niedopuszczalne jest erotyzowanie relacji (flirt, dwuznaczny żart lub rozmowa, w tym za pośrednic­twem komunikatorów internetowych, wyzywające spojrzenia, gesty). Komunika­cja werbalna z dzieckiem pozbawiona jest akcentów wrogich, wulgarnych, agre­sywnych, złośliwie ironicznych.
  • Kontakt fizyczny pracownika oratorium z wychowankiem polegający na użyciu siły w celu normowania, stawiania mu granic dopuszczalny jest wyłącznie w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa własnego wychowanka bądź innych osób, zagroże­nia zniszczenia mienia, rażącego nieprzestrzegania regulaminu, wyłącznie w celu przerwania takich zachowań. O sytuacjach tych informowani są rodzice/opiekuno­wie dziecka.
  • Pracownicy towarzyszą dzieciom w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, wspierają je w poszukiwaniu rozwiązań, podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażania emocji w sposób niekrzywdzą­cy innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad opartych na szacunku i życzliwości. Praca wychowawcza oparta jest na jasno sformułowanych w oratorium normach określających zasady zachowania, prawa i obowiązki wycho­wanków oraz konsekwencje związane z ich nieprzestrzeganiem, zgodnie z zapisa­mi Regulaminu Świetlicy. Wychowankowie są zapoznawa­ni z normami regulującymi funkcjonowanie na terenie oratorium, uwzględniającymi ich prawa, w sposób aktywny, w procesie tworzenia kontraktu, w trakcie zajęć gru­powych oraz na zebraniach społeczności świetlicowej. Pozytywne zacho­wania i postawy wychowanków wzmacniane są poprzez grupowe i indywidualne systemy motywacyjne. W sytuacji nieprzestrzegania norm dziecko jest informo­wane o konsekwencji zachowania i możliwych działaniach naprawczych. O sytu­acjach takich na bieżąco informowani są rodzice/opiekunowie wychowanka.
  • Bezpośrednie kontakty z wychowankami oparte są na poszanowaniu godności i intymności dziecka. Pracownicy oratorium w codziennych kontaktach z dziećmi kierują się szacunkiem, akceptacją i życzliwością. Osoby dorosłe uwzględniają in­dywidualne potrzeby dziecka, zwracają się do niego językiem zrozumiałym i em­patycznym, nie wyrażają krytycznych, ośmieszających opinii, uwag i sądów wobec dziecka oraz jego zachowań, nie rozmawiają o dziecku z innymi pracownikami przy innych dzieciach, nie przekazują informacji na temat funkcjonowania dziec­ka jego rodzicom w obecności osób postronnych. Pracownicy oratorium nie wy­korzystują swojej przewagi wynikającej ze stanowiska, nie nadużywają możliwo­ści wyciągania wobec dziecka konsekwencji w sytuacjach zachowań wychowanka niezgodnych z oczekiwaniami pracownika, nie szantażują dziecka możliwością konsekwencji.
  • Personel oratorium dostosowuje wymagania wobec wychowanka do aktualnych możliwości dziecka i wspiera go w ich realizacji. W pracy wychowawczej z dzieć­mi, działaniach mających na celu udzielanie wsparcia, zapewnienie bezpieczeństwa należy uwzględnić sytuację dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci ze specjal­nymi potrzebami edukacyjnymi, realizując zalecenia o potrzebie kształcenia spe­cjalnego, dotyczące objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, sformułowa­ne w opiniach, orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek specjalistycznych. Określają one zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, w tym warunki rozwijania jego możliwości i mocnych stron, wzmacniania aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu danej oratorium. W odniesieniu do dzieci z niepeł­nosprawnością, posiadających orzeczenie Zespołu do Spraw Orzekania o Niepeł­nosprawności, należy uwzględniać zawarte w ww. dokumencie wskazania i za­lecenia dotyczące zapewnienia dziecku pomocy w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych.
  • Niedopuszczalne jest w jakikolwiek sposób dyskryminowanie dziecka ze względu na płeć, orientację seksualną, wygląd, poziom sprawności fizycznej bądź intelek­tualnej, stan zdrowia, status społeczny, etniczny, kulturowy, narodowość, religię i światopogląd, zainteresowania i inne. Personel oratorium kształtuje relacje z wy­chowankami na zasadach życzliwego kontaktu opierającego się na obustronnym poszanowaniu granic osobistych w sposób profesjonalny z uwzględnieniem cha­rakteru relacji z dzieckiem niespokrewnionej osoby dorosłej pełniącej funkcję wychowawczą.
  • Zasady podczas wyjazdów wakacyjnych:
  • Poniższe zasady są uzupełnieniem przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 roku w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży Dz.U. z dnia 5.04.2016, poz. 452).
  • Wszystkie wyjazdy z osobami małoletnimi powinny być starannie zaplanowane idokumentowane w sposób   Należy także zadbać o stosowne ubezpieczenia uczestników wyjazdu, jak również ich opiekunów z godnie z wymogami kraju przebywania.
  • Podczas wyjazdów wielodniowych należy zwracać uwagę na zachowania podopiecznych, mogące wskazywać na ich problemy z aklimatyzacją w grupie, w celu uniknięcia sytuacji konfliktowych lub niebezpiecznych dla uczestników. Rolą wychowawcy jest zauważyć tego typu sytuacje  oraz dążyć do zniwelowania ich wystąpienia.
  • Szczególną uwagę  i  wyjątkową  czujność  należy  wykazać  w  stosunku do tych z wychowanków, których zachowanie może stwarzać zagrożenie, budzić niepokój lub być źródłem dyskomfortu innych  uczestników wspólnego
  • Niedopuszczalne jest ignorowanie sygnałów mogących wskazywać na: izolowanie się podopiecznego w grupie rówieśniczej, przejawy agresji, konflikty między podopiecznymi, pojawiające się zachowania  seksualne wśród wychowanków nieadekwatne do ich wieku, wykorzystywanie przez rówieśników zagubienia i nieporadności słabiej przystosowanych  do radzenia sobie w
  • W sytuacji zaobserwowania, że wychowanek nie radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami, należy podjąć stosowne działania, zmierzające do wyeliminowania problemu: poświęcić czas na rozmowę wyjaśniającą źródło trudności, zastosować środki zaradcze, mające na celu zapewnienie spokoju i dobrego samopoczucia podopiecznym, pomóc małoletniemu poprzez zgłoszenie problemu przełożonemu oraz w uzasadnionych przypadkach rodzicom, opiekunom, odpowiednim władzom lub specjalistom (psychologom, pedagogom).
  • Jeśli wychowanek zachowaniem  lub  postawą  zagraża  bezpieczeństwu swojemu bądź innych dzieci, lub też jego sytuacja zdrowotna nie pozwala na uczestniczenie w dalszym wypoczynku, należy powiadomić rodziców/opiekunów dziecka o zaistniałej sytuacji i zobowiązać do odebrania dziecka z wypoczynku. Jeżeli poinformowanie rodzica/opiekuna o konieczności odbioru dziecka następuje w formie telefonicznej, należy nagrać rozmowę z rodzicem/opiekunem (wcześniej informując, że rozmowa będzie nagrywana). Jeżeli rodzice/opiekunowie nie wyrażą zgody na odbiór dziecka i nie przejmą opieki nad dzieckiem, należy o tym fakcie zawiadomić odpowiednie instytucje (np. Policję).
  • Na każdy wyjazd z osobami małoletnimi organizator jest zobowiązany uzyskać pisemną zgodę rodziców (opiekunów prawnych) po uprzednim zapoznaniu ich z programem i zasadami organizowanego
  • Należy udostępnić rodzicom (opiekunom prawnym) możliwość kontaktu z opiekunami, wcelu uzyskania informacji o dziecku podczas jego pobytu na wyjeździe.
  • Podczas wyjazdu należy zadbać o odpowiednią proporcję mężczyzn i kobiet w gronie wychowawców, stosownie do liczby chłopców i dziewcząt w
  • Na początku wyjazdu wychowawcy mają obowiązek zapoznać uczestników z obowiązującymi podczas niego zasadami i regulaminem oraz odnotować ten fakt w prowadzonej
  • Czas przeznaczony na odpoczynek nocny powinien być zaplanowany zgodnie znormami bezpieczeństwa. Szczególną uwagę należy poświęcić rozplanowaniu miejsc noclegowych, najlepiej jeszcze przed wyjazdem. Sypialnie chłopców i dziewcząt powinny być zorganizowane oddzielnie i nadzorowane przez personel tej samej płci co przebywający w nich
  • Opiekunowie nie powinni nocować w pomieszczeniu, w którym nocują dzieci lub młodzież. W sytuacji szczególnej,  wymagającej  od  członka  personelu pozostania w nocy w sypialni z wychowankiem, powinien on o tym fakcie powiadomić inną osobę dorosłą, przełożonego lub kierownika wyjazdu oraz, jeśli to możliwe, rodzica (opiekuna prawnego)

 

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

 

  • Przed zatrudnieniem danej osoby w oratorium lub nawiązaniem współpracy w innej formie i powierzeniem jej obowiązków/działań polegających na pracy z dzieckiem, należy ustalić kwalifikacje tej osoby oraz podjąć działania w celu ustalenia, czy po­siada ona kompetencje do pracy z dzieckiem w zakresie podejmowanych działań oraz wykluczyć ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra dzieci i za­grożenia jego bezpieczeństwa.
  • W trakcie rekrutacji należy uzyskać od kandydata/kandydatki: dane osobowe, takie jak:
    • imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, dane kontak­towe, potwierdzone sprawdzeniem dokumentu tożsamości;
    • informacje dotyczące: wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia (nie dotyczy opiekunów dzieci wykonujących działania na rzecz oratorium wynikające z przyjętego ogólnie ich zaangażowania w życie oratorium).
  • W celu uzyskania dodatkowych informacji oratorium może wystąpić do kandyda­ta/kandydatki o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia (od poprzedniego pracodawcy) lub wskazanie kontaktu w celu pozyskania referencji. Nieprzedłożenie ww. dokumentu nie może wywoływać negatywnych konsekwen­cji dla kandydata/kandydatki.
  • Przed nawiązaniem współpracy z daną osobą oratorium ma obowiązek sprawdzić, czy osoba ta figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z do­stępem ograniczonym. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobo­wych członka personelu lub w innej dokumentacji dotyczącej personelu.
  • Osoba, o której mowa wyżej, przedkłada pracodawcy lub innemu organizatoro­wi informację z  Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2023 poz. 172 oraz z 2022 poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  • Osoba, o której mowa wyżej, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rze­czypospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działal­ności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  • Osoba, o której mowa wyżej, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostat­nich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz
  • jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z re­jestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi (Załącznik 1).
  • Jeżeli prawo państwa, o którym mowa wyżej, nie przewiduje wydawania informa­cji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
  • W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru kar­nego, osoba, o której mowa wyżej, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie ska­zana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom okre­ślonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orze­czenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem du­chowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad nimi.
  • Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o od­powiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  • Osoba przyjęta na stanowisko związane z pracą z dziećmi musi bezwzględnie pod­pisać następujące oświadczenia:
    • Oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony dzieci i zobowiązaniu do ich przestrzegania (Załącznik 2);
    • Oświadczenie o krajach zamieszkania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rze­czypospolita Polska (Załącznik 1);
    • Oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa na szkodę dzieci (jeżeli z ważnych powodów nie może przedstawić informacji niekaralności pochodzą­cej z krajowych rejestrów karnych).
  • Oświadczenia zostają włączone do akt osobowych personelu, a w przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej lub umowy o wolontariacie.
  • Brak zgody na podpisanie któregokolwiek dokumentu wymienionego powyżej uniemożliwia nawiązanie z tą osobą jakiegokolwiek stosunku prawnego (zawarcie umowy o pracę/współpracy).

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka

 

  • Pracownik, po zidentyfikowaniu ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka przez pracownika, innego dorosłego, rodziców ucznia, innego dziecka lub pozy­skaniu takiej informacji od innych osób, rodziców, w tym rodziców dziecka, nie­zwłocznie interweniuje i zatrzymuje krzywdzenie, następnie informuje o tym dyrektora, koordynatora i wychowawcę oraz sporządza protokół interwencji.
  • Po uzyskaniu informacji dyrektor oratorium/psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, i informuje ich o podejrzeniu.
  • Wyznaczona przez dyrektora oratorium osoba sporządza opis sytuacji dziecka w oratorium i sytuacji rodzinnej na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy dziecku.
  • Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
    • podjęcia przez oratorium działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
    • wsparcia, jakie zaoferuje dziecku oratorium;
    • skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  • W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystania sek­sualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor oratorium powołuje Zespół Interwencyjny, w skład którego mogą wejść: psycho­log, wychowawca dziecka, dyrektor oratorium, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzeniu dziecka.
  • Zespół Interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku.
  • W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłaszają rodzice/opiekunowie dziec­ka, dyrektor oratorium zobowiązany jest powołać Zespół Interwencyjny.
  • W przypadku, gdy źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia są rodzi­ce, koordynator i dyrektor, jeżeli zachodzi taka potrzeba, po ocenie sytuacji, po­wiadamia niezwłocznie właściwe instytucje i organy (policję, sąd rodzinny, ośro­dek pomocy społecznej, przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego, który wdraża procedurę „Niebieskie Karty”).
  • Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub odmawiają podjęcia działań propono­wanych przez oratorium, mimo trudnej sytuacji dziecka, koordynator lub dyrektor składa niezwłocznie zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do policji, prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację dziecka do sądu rodzinne­go, nawiązuje współpracę z pomocą społeczną oraz obejmuje dziecko pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
  • O zaistniałej sytuacji dyrektor oratorium informuje organ prowadzący oratorium, tj. zgromadzenie.

 

Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi

 

  • Personel zna i monitoruje stosowanie zasad bezpiecznych relacji dziecko – dziecko ustalone w oratorium.
  • Treść zasad bezpiecznych relacji dziecko – dziecko należy wypracować z udzia­łem dzieci i z uwzględnieniem specyfiki oratorium oraz potrzeb dzieci w niej przebywających.
  • Dzieci uczęszczające do oratorium znają i stosują zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko.
  • W sytuacji, gdy w oratorium są dzieci w różnych grupach wiekowych i z różnymi potrzebami, można opracować wersję zasad dla różnych grup.
  • Treść zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi może być zmieniana w każdym momencie na wniosek dzieci i zawsze z ich udziałem.
  • Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi odbywa się nie rzadziej niż raz na dwa lata, w tym po każdej sytuacji kryzysowej, jeśli w oratorium podjęto interwencję z powodu krzywdzenia rówieśniczego lub z powodu krzywdzenia ze strony osoby trzeciej.
  • Zagadnienia, które powinny znaleźć się w zasadach bezpiecznych relacji między dziećmi: zasady komunikacji między dziećmi;
    • zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie;
    • sposoby rozwiązywania konfliktów (w szczególności mediacje rówieśnicze);
    • szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni;
    • równe traktowanie, szacunek dla różnorodności, indywidualnej tożsamości i ekspresji.

 

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, zawiadamianie sądu rodzinnego, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”

 

  • W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka będącego wychowankiem oratorium, pracownik, który powziął takowe podejrzenie, informu­je o tym fakcie dyrektor oratorium bądź osobę go zastępującą, zgodnie ze wska­zaniem, oraz sporządza pisemną notatkę dokumentującą ten fakt. Notatka powin­na zawierać wszystkie istotne informacje, w posiadanie których wszedł pracownik,
  • wraz z opisem sytuacji, w której doszło do powzięcia podejrzenia. Notatka prze­chowywana jest w dokumentacji dziecka, którego dotyczy podejrzenie.
  • Dyrektor oratorium informuje rodziców/opiekunów o obowiązku zgłoszenia po­dejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja/sąd rodzinny/ośrodek pomocy społecznej). Dyrektor oratorium odpowiedzialny jest za sporządzenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, które zostaje przesłane do organów ścigania.
  • W przypadku dziecka, które doznaje krzywdzenia w środowisku rodzinnym, ist­nieje obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, o ile w oratorium jest zatrudniona osoba uprawniona do wszczęcia procedury. W pozostałych przy­padkach dyrektor oratorium przesyła zawiadomienie o podejrzeniu doznawania przez wychowanka przemocy domowej i przesyła je do Zespołu Interdyscyplinar­nego. Dalsze postępowanie prowadzone jest zgodnie z wewnętrznymi regulacjami prawnymi w tym zakresie (powiadamianie organów ścigania, podejmowanie in­terwencji mającej na celu zapewnienie opieki dziecku poza rodziną i zasad udzie­lania schronienia w sytuacjach kryzysowych i w sytuacji przemocy domowej).
  • Dyrektor oratorium informuje również organ prowadzący oratorium o zaistniałej sytuacji
  • W przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka przez pracownika oratorium dyrektor lub osoba przez niego wskazana informuje delegata zakonnego o zaistniałej sytuacji. Dyrektor oratorium podejmuje również współpracę z osobą odpowiedzialną za pre­wencję w zgromadzeniu, jeżeli zachodzi taka potrzeba.

 

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

 

W Świetlicy co najmniej raz na dwa lata dokonywana jest ocena standardów opracowanych dla placówek wsparcia dziennego. Do przeprowadzenia monitoringu w oratorium zobowiązany jest jej dyrektor, który przeprowadza wśród wszystkich pracowników oratorium ankietę monitorującą poziom realizacji standardów ochrony dzieci. Wzór ankiety stanowi Załącznik 3 do niniejszych standardów ochro­ny dzieci. Opracowanie wyników ankiety zawierające ewentualne wnioski i propozycje zmian w standardach dyrektor omawia z wychowawcami, a następnie dokonuje ewen­tualnych zmian.

Wyniki ankiety, jak również rekomendacje zmian, dyrektor oratorium może omówić z osobą odpowiedzialną za prewencję w zgromadzeniu.

Kompetencje osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu oratorium do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

 

  • W oratorium za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, za prze­strzeganie zasad przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób doku­mentowania tej czynności odpowiedzialny jest dyrektor oratorium, a podczas jego nieobecności osoba go zastępująca, zgodnie ze wskazaniem. Przy przyjmowaniu do pracy nowego pracownika dyrektor oratorium zapoznaje go z obowiązującymi w oratorium standardami ochrony dzieci – przeprowadza instruktaż – co dokumen­towane jest pisemnym oświadczeniem pracownika o zapoznaniu się z obowiązu­jącymi w oratorium standardami i zobowiązaniu do ich stosowania (Załącznik 2). Oświadczenie to wpinane jest do akt osobowych pracownika.
  • Personel zatrudniony w oratorium (osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, członek organizacji, wolontariusz, staży­sta) objęty jest obowiązkowymi szkoleniami z zakresu rozpoznawania sympto­mów krzywdzenia dzieci oraz procedury reagowania w sytuacji rozpoznania takich symptomów. Szkoleniem objęci są wszyscy pracownicy oratorium, włącznie z pracownikami obsługi oraz administracyjno-biurowymi.
  • Dyrektor oratorium współpracuje z osobą odpowiedzialną za prewencję w zgromadzeniu zakonnym. W ramach współpracy istnieje możliwość organiza­cji spotkań osób odpowiedzialnych za standardy w danej zgromadzeniu, organizacji szkoleń, konferencji, warsztatów, a także wsparcie w sytuacjach trud­nych, wymagających konsultacji.

 

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

 

  • W oratorium osobą odpowiedzialną za udostępnianie rodzicom/opiekunom oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania jest dyrektor oratorium, a podczas jego nieobecności osoba go zastępująca, zgodnie ze wskazaniem.
  • Przy przyjmowaniu nowego dziecka do oratorium rodzicowi/opiekunowi dziecka przedstawiona jest do zapoznania się pełna wersja obowiązujących w oratorium standardów, co dokumentowane jest pisemnym oświadczeniem rodzica/opiekuna o zapoznaniu się ze standardami (Załącznik 4). Dodatkowo standardy w pełnej wersji zamieszczone są na stronie internetowej oratorium, są wywieszone bądź wy­łożone w widocznym miejscu na terenie oratorium, a także są udostępniane na ży­czenie każdej zainteresowanej osobie.
  • Dla dzieci objętych opieką oratorium przygotowana jest skrócona wersja standar­dów, która zawiera istotne informacje sformułowane w sposób przystępny dla dzieci. Wersja skrócona jest wywieszona w widocznym miejscu w oratorium. Przy przyjmowaniu nowych dzieci do oratorium są one zapoznawane z tą wersją stan­dardów. Z zasadami określonymi w standardach bezpośrednio odnoszącymi się do wychowanków są oni na bieżąco zapoznawani w trakcie rozmów indywidualnych, zajęć grupowych oraz zebrań społeczności. Dodatkowo wychowawcy w ramach prowadzonych zajęć będą poruszać kwestie związane m.in. z zasadami bezpiecz­nego korzystania z Internetu, dobrej i złej tajemnicy, budowania poczucia własnej wartości, stawiania granic, dojrzewania, reakcji na sytuacje zagrażające.
  • Pracownicy oratorium, w miarę możliwości, organizują spotkania/warsztaty dla ro­dziców wychowanków, na których przedstawione i omówione zostaną standardy ochrony dzieci, a także inne istotne tematy, m.in. z zakresu rozwoju psychoseksu­alnego dzieci i młodzieży, bezpiecznych granic, zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, rozpoznawania symptomów krzywdzenia.

 

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia

 

W oratorium osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagraża­jących dziecku i udzielenie mu wsparcia jest dyrektor oratorium, a podczas jego nie­obecności osoba go zastępująca, zgodnie ze wskazaniem. W przypadku, gdy zdarze­nie zagrażające dziecku dotyczy dyrektora oratorium, wychowawca grupy, do której uczęszcza dziecko, bądź inna osoba dorosła zatrudniona w oratorium ma obowiązek zgłosić zdarzenie bezpośrednio do przełożonego dyrektora.

 

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka

 

  • W sytuacji ujawnienia lub zgłoszenia zdarzenia zagrażającego dobru dziecka pra­cownik oratorium, który ujawnił bądź któremu zgłoszone zostało zdarzenie zagra­żające dobru dziecka, sporządza szczegółową notatkę opisującą tę sytuację. Orga­nizowane jest również spotkanie, podczas którego rodzic/opiekun dziecka zostaje poinformowany o sytuacji, co zostaje potwierdzone na druku protokołu ze spotka­nia (Załącznik 5). Notatka wraz z protokołem przechowywane są w dokumenta­cji dziecka. Pracownicy oratorium monitorują sytuację oraz działania podjęte przez rodzica/opiekuna.
  • W przypadku informowania przez oratorium organów ścigania (prokuratury, po­licji) lub innych instytucji (np. ośrodek pomocy społecznej) kopia pisma jest prze­chowywana w dokumentacji dziecka.
  • W sytuacji ujawnienia lub zgłoszenia zdarzenia zagrażającego dobru dziecka skutkującego wszczęciem procedury „Niebieskie Karty” dokumentacja dotyczą­ca sprawy sporządzana jest i przechowywana w ramach działań podejmowanych przez grupę diagnostyczno-pomocową. Kopia wypełnionego formularza „Niebie­ska Karta – A” przechowywana jest u dyrektora oratorium (zgodnie z rozporzą­dzeniem w sprawie procedury „Niebieskie Karty” z 13 września 2023 r.).
  • Każde ujawnione lub zgłoszone zdarzenie dyrektor oratorium wpisuje do reje­stru interwencji (Załącznik 6). W trakcje interwencji informacje w rejestrze są na bieżąco uzupełniane. Rejestr przechowywany jest w odpowiednio zabezpieczonej szafie, do której dostęp ma osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji oraz dyrektor oratorium.
  • O każdym ujawnionym lub zgłoszonym incydencie lub zdarzeniu zagrażającym dobru dziecka informowany jest organ prowadzący oratorium, tj. zgroma­dzenie oraz delegat zakonny.

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

 

  • W oratorium podejmowane są wobec dzieci profilaktyczne działania wychowaw­cze wskazujące sposoby działania, komunikowania i reagowania, które pozwalają uniknąć i zabezpieczyć się przed zagrożeniami wynikającymi z aktywności dziecka w sieci. W trakcie rozmów indywidualnych, zajęć grupowych, zebrań społeczności wychowankom przedstawiane są konsekwencje działań niepożądanych, zasady unikania problemów związanych z korzystaniem z sieci, przedstawiane są skutki podejmowanych aktywności.
  • W oratorium ustalone są zasady korzystania z urządzeń z dostępem do Internetu określające, jaka aktywność wychowanków w sieci jest dozwolona, a jaka zabro­niona. Zasady regulują zakres czasowy jednorazowego korzystania przez danego wychowanka z urządzeń w celach rozrywkowych. Korzystanie przez dzieci z urzą­dzeń elektronicznych z dostępem do Internetu na terenie oratorium jest stale nad­zorowane i monitorowane przez osoby dorosłe zatrudnione w oratorium, mające bieżący wgląd w treści i materiały, z których wychowanek korzysta, oraz strony internetowe, portale społecznościowe, z którymi się łączy.
  • W zasadach korzystania na terenie oratorium z urządzeń elektronicznych z dostę­pem do Internetu nazywane są aktywności dzieci niedozwolone, szkodliwe dla nich, stanowiące zagrożenie, tj. wchodzenie na strony z treściami prezentującymi zachowania przemocowe, agresywne, o charakterze seksualnym, związane z dzia­łalnością przestępczą. Zasady te obejmują stały nadzór i monitoring ze strony pra­cowników oratorium nad dziećmi korzystającymi z urządzeń z dostępem do Inter­netu. W oratorium zabronione jest przynoszenie i udostępnianie innym materiałów utrwalonych elektronicznie bądź w innej formie zawierających treści szkodliwe dla dzieci.
  • Na komputerach w oratorium, do których mają dostęp dzieci, zainstalowane są pro­gramy antywirusowe oraz aktywowana jest i odpowiednio skonfigurowana usługa filtrowania szkodliwych treści. Dodatkowo każdorazowo korzystanie przez wy­chowanków z komputerów z dostępem do Internetu odbywa się pod bezpośrednim nadzorem osoby dorosłej zatrudnionej w oratorium, mającej bieżący wgląd w treści i materiały, z których dziecko korzysta, oraz strony internetowe, portale społeczno­ściowe, z którymi się łączy.
  • W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet w oratorium przeprowadza z dziećmi cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

 

Zasady ochrony wizerunku dzieci i ich danych osobowych

 

  • Oratorium zapewnia ochronę danych osobowych oraz wizerunku dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  • Utrwalanie, przetwarzanie, używanie, publikowanie wizerunku dziecka znajdu­jącego się na zdjęciu, rysunku, nagraniu bądź na jakimkolwiek nośniku musi być dokonywane rozważnie i ostrożnie. Działania tego rodzaju są dopuszczalne wy­łącznie w celu celebrowania sukcesów dziecka, dokumentowania działań lub funk­cjonowania oratorium, przy zachowaniu bezpieczeństwa dzieci.
  • Jeżeli w oratorium ma odbyć się wydarzenie lub uroczystość, podczas których może nastąpić rejestracja wizerunku dziecka, każdorazowo należy o tym powiadomić rodzica, rodzica zastępczego lub opiekuna prawnego dziecka.
  • Jeżeli wizerunek dziecka ma stanowić element całości, podczas utrwalania wyda­rzenia zbiorowego – zgromadzenia, krajobrazu, publiczne imprezy – zgoda rodzi­ca, rodzica zastępczego albo opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
  • Jeśli rejestracji wydarzenia ma dokonywać osoba z zewnątrz/podmiot zewnętrzny (wynajęty fotograf lub kamerzysta) należy:
    • zobowiązać osobę/firmę rejestrującą wydarzenie do przestrzegania zasad obo­wiązujących w oratorium, w tym standardów ochrony dzieci;
    • zobowiązać osobę/firmę rejestrującą wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie wydarzenia;
    • nie dopuszczać do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie przebywała z dzieckiem bez nadzoru pracownika oratorium;
    • poinformować rodzica, rodzica zastępczego lub opiekuna prawnego dziecka oraz dziecko przed rozpoczęciem wydarzenia lub uroczystości, że:
      • będzie na nim obecna osoba/firma je rejestrująca i zweryfikować, czy rodzic, rodzic zastępczy lub opiekun prawny dziecka udzielił pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku danego dziecka;
      • jak będą wykorzystane zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będą prze­chowywane te dane oraz jakie ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online;
      • inni rodzice mają obowiązek także zadbać o ochronę wizerunku dzieci i nie udostępniać materiału (zostają o tym poinformowani).
    • Zabronione jest podpisywanie zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziec­ko poprzez podanie jego imienia i nazwiska. Jeżeli jest to konieczne lub wskazane, należy użyć wyłącznie imienia dziecka.
    • Zabronione jest ujawnianie w trakcie rejestracji jakichkolwiek informacji doty­czących dziecka, w tym jego stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku organizowania zbiórek indywidualnych).
    • W celu ochrony dziecka przed działaniami naruszającymi jego dobro, w trakcie rejestracji:
      • dziecko musi być ubrane, a sytuacja utrwalana na zdjęciu/nagraniu nie może być dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani ukazywać dziecka w negatywnym kontekście;
      • zdjęcia/nagrania dziecka powinny się koncentrować na czynnościach przez nie wykonywanych i w miarę możliwości przedstawiać dziecko w grupie, nie pojedynczo;
      • publikacja zdjęć dopuszczalna jest na wymienionych wcześniej zasadach wy­łącznie w okresie uczęszczania dziecka do oratorium, chyba że jego rodzic, rodzic zastępczy, opiekun prawny albo dziecko, które osiągnęło pełnoletność, wyrazili zgodę na publikację po tym czasie.
    • Każdorazowo przed rozpoczęciem uroczystości związanych z funkcjonowaniem oratorium lub innych wydarzeń należy poinformować uczestników dokonujących rejestracji dla celów prywatnych o tym, że:
      • wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wi­zerunki dziecka i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dziecka – przez ich rodzica, rodzica zastępczego lub opiekuna prawnego;
      • zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dziecka nie mogą być udostępnia­ne w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzic, rodzic zastępczy lub opiekun prawny tego dziecka wyraził na to zgodę w formie możliwej do wykazania (np. e-mail);
      • przed publikacją zdjęcia/nagrania w mediach społecznościowych należy sprawdzić ustawienia prywatności, aby wykluczyć dostęp do wizerunku dziecka osobie nieuprawnionej.
    • Rejestracja przez media lub inną osobę niezwiązaną z mediami wydarzenia orga­nizowanego przez oratorium i opublikowanie tak pozyskanego materiału może się odbyć wyłącznie po uzyskaniu zgody dyrektora oratorium, po uprzednim wystą­pieniu o taką zgodę na piśmie co najmniej 7 przed terminem wydarzenia.
    • Prawidłowy wniosek o zgodę na rejestrację zawiera:
      • imię, nazwisko i adres osoby lub redakcji występującej o zgodę;
      • uzasadnienie potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał;
      • deklarację zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
    • Pracownik oratorium nie posiada uprawnień do udzielania przedstawicielom mediów zezwolenia na utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowa­nie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie oratorium.
    • Jeżeli na terenie oratorium ma mieć miejsce wydarzenie, w trakcie którego prze­widuje się utrwalenie wizerunku dziecka przez przedstawicieli mediów, przed planowanym terminem wydarzenia, odpowiedzialny za jego przebieg pracownik oratorium występuje do rodzica dziecka, rodzica zastępczego albo opiekuna praw­nego dziecka o udzielenie na piśmie zgody na utrwalenie wizerunku dziecka.
    • Pracownik oratorium nie posiada uprawnień do przekazywania przedstawicielowi mediów danych personalnych i kontaktowych rodzica dziecka, rodzica zastępcze­go albo opiekuna prawnego, bez uzyskania ich pisemnej zgody.
    • Jeżeli utrwalenie wizerunku dziecka ma nastąpić podczas wydarzenia zbiorowe­go – zgromadzenia, krajobrazu, publicznej imprezy, gdy wizerunek dziecka ma stanowić element całości – zgoda rodzica, rodzica zastępczego albo opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
    • Jeżeli pracownik oratorium ma zamiar udostępnić wizerunek dziecka utrwalony w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-video) może to uczynić pod wa­runkiem uzyskaniu pisemnej zgody rodzica dziecka, jego rodzica zastępczego lub opiekuna prawnego oraz, o ile to możliwe, po zasięgnięciu opinii dziecka. Zasię­gnięcie opinii jest obowiązkowe w stosunku do dzieci, które ukończyły 13 lat.
    • Pisemna zgoda, o której mowa wyżej, zawiera informację, gdzie ma być umiesz­czony lub udostępniony zarejestrowany wizerunek, w jakim kontekście będzie wy­korzystywany i przez kogo.
    • Materiały zawierające wizerunek dziecka należy przechowywać w sposób zgodny z prawem i zapewniający ochronę dzieci.
    • Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania należy przechowywać w za­mkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne w folderze chronionym. Dostęp do zabezpieczonych zdjęć i nagrań mogą mieć wyłącznie osoby do tego upoważ­nione przez dyrektora oratorium.
    • Nośniki analogowe i elektroniczne należy przechowywać przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez oratorium w polityce ochrony danych osobowych, tj. przez okres 5 lat.
    • Zabronione jest przechowywanie materiałów elektronicznych zawierających wi­zerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych oraz mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną.
    • Zabronione jest używanie przez pracowników oratorium prywatnych urządzeń re­jestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu reje­strowania wizerunków dzieci.

 

Zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia

 

  • W sytuacji ujawnienia krzywdzenia dziecka, będącego wychowankiem oratorium, wychowawca odpowiedzialny za pracę z dzieckiem w diagnozie i koncepcji pracy z nim uwzględnia plan wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia. Plan wsparcia omówiony zostaje z dyrektorem oratorium. W ramach wsparcia dziecka uwzględnia się możliwość objęcia go oddziaływaniami terapeutycznymi ze strony terapeuty zatrudnionego w placówkach wsparcia dziennego oraz ewentualnego skie­rowania dziecka do specjalistycznych placówek pomocy dziecku, w tym placówek medycznych, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  • Plan wsparcia formułowany jest z uwzględnieniem sytuacji zdrowotnej, emocjo­nalnej, rodzinnej dziecka, na podstawie rozmów z dzieckiem, obserwacji jego za­chowania, funkcjonowania w grupie, rozmów z rodzicami, opiekunami prawny­mi, nauczycielami oraz innymi osobami w środowisku dziecka mającymi wgląd w jego sytuację życiową.
  • Przy formułowaniu planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia uwzględ­nia się jego sytuację rodzinną oraz możliwości współpracy z rodzicami/opiekuna­mi prawnymi dziecka. Plan wsparcia przedstawiony zostaje rodzicom/opiekunom z omówieniem zakresu współpracy przy jego realizacji. W wypadku zaniedbań i braku współpracy ze strony rodziców/opiekunów prawnych w zakresie niezbęd­nym do poprawy sytuacji dziecka i adekwatnego zaspokajania jego potrzeb, dyrektor oratorium składa do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację rodziny.

 

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK 1 – OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA W CIĄGU OSTATNICH 20 LAT, INNYCH NIŻ RZECZYPOSPOLITA POLSKA

 

 

OŚWIADCZENIE

 

W trybie art. 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestęp­czością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1304 z późn. zm.)

Ja, niżej podpisany/a, oświadczam, że:

  1. Posiadam obywatelstwo innego państwa niż Rzeczypospolita Polska: tak/nie*.
  2. Jeśli odpowiedz brzmi „tak”, to proszę wpisać państwo………………………………..
  3. W ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwałem/nie zamieszkiwałem w innych państwach*.
  4. Proszę wpisać państwo/państwa: ………………………………………………………………………………………………………………………………
  5. Do oświadczenia załączam informację z rejestru karnego tego/tych państw uzyski­waną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontakta­mi z dziećmi: tak/nie*.
  6. Do oświadczenia załączam informację z rejestru karnego tego/tych państw, gdyż państwo to nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodo­wej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi: tak/nie*.
  7. Oświadczam, że prawo państwa …………………………………………. nie przewi­duje sporządzenia informacji z rejestru karnego: tak/nie*.
  8. Oświadczam, że w państwie ……………………………. nie prowadzi się rejestru karnego: tak/nie*.
  9. Oświadczam, że nie byłem prawomocnie skazany w państwie ………………………… za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłem się takich czynów zabro­nionych, oraz nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego upraw­nionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci, lub z opieką nad nimi.
  10. Oświadczam, że jestem świadomy, że składając ww. oświadczenia, podlegam od­powiedzialności karnej w trybie art. 233 Kodeksu karnego, to jest odpowiedzialno­ści karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

 

…………………………………………….                                       ………………………………..…………………………………….

miejscowość, data                                                            imię i nazwisko (czytelny podpis)

* niepotrzebne skreślić

** art. 233 k.k. [fałszywe zeznania]

  • 1. Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowa­niu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawie­nia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
  • 1a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę z obawy przed odpo­wiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego najbliższym, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
  • 2. Warunkiem odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie, działając w zakresie swoich upraw­nień, uprzedził zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie lub odebrał od niego przyrzeczenie.
  • 3. Nie podlega karze za czyn określony w § 1a, kto składa fałszywe zeznanie, nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub odpowiedzi na pytania.
  • 4. Kto, jako biegły, rzeczoznawca lub tłumacz, przedstawia fałszywą opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie mające służyć za dowód w postępowaniu określonym w § 1, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
  • 4a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 4 działa nieumyślnie, narażając na istotną szkodę interes pu­bliczny, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
  • 5. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia, jeżeli:

1) fałszywe zeznanie, opinia, ekspertyza lub tłumaczenie dotyczy okoliczności niemogących mieć wpływu na rozstrzygnięcie sprawy,

2) sprawca dobrowolnie sprostuje fałszywe zeznanie, opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie, zanim nastą­pi, chociażby nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy.

  • 6. Przepisy § 1-3 oraz 5 stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.

 

ZAŁĄCZNIK 2 – OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ Z POLITYKĄ OCHRONY DZIECI I ZOBOWIĄZANIU DO JEJ PRZESTRZEGANIA

 

 

OŚWIADCZENIE

 

W trybie art. 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestęp­czością na tle seksualnym (Dz.U. 2023 poz. 1304 z późn. zm.)

Ja, niżej podpisana/y, oświadczam, że:

Zapoznałam/zapoznałem się z treścią dokumentu pn. „Standardy ochrony dzieci” obowiązującego w Oratorium Świętokrzyskim Świętego Jana Bosko w Kielcach.

Oświadczam*, że jestem świadomy, że składając ww. oświadczenie, podlegam od­powiedzialności karnej w trybie art. 233 Kodeksu karnego, to jest odpowiedzialno­ści karnej za złożenie fałszywego oświadczenia**.

 

…………………………………………….                                       ………………………………..…………………………………….

miejscowość, data                                                            imię i nazwisko (czytelny podpis)

 

* dotyczy osób pełnoletnich

** art. 233 k.k. [fałszywe zeznania]

  • 1. Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowa­niu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawie­nia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
  • 1a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę z obawy przed odpo­wiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego najbliższym, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
  • 2. Warunkiem odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie, działając w zakresie swoich upraw­nień, uprzedził zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie lub odebrał od niego przyrzeczenie.
  • 3. Nie podlega karze za czyn określony w § 1a, kto składa fałszywe zeznanie, nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub odpowiedzi na pytania.
  • 4. Kto, jako biegły, rzeczoznawca lub tłumacz, przedstawia fałszywą opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie mające służyć za dowód w postępowaniu określonym w § 1, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
  • 4a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 4 działa nieumyślnie, narażając na istotną szkodę interes pu­bliczny, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
  • 5. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia, jeżeli:

1) fałszywe zeznanie, opinia, ekspertyza lub tłumaczenie dotyczy okoliczności niemogących mieć wpływu na rozstrzygnięcie sprawy,

2) sprawca dobrowolnie sprostuje fałszywe zeznanie, opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie, zanim nastąpi, chociażby nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy.

  • 6. Przepisy § 1-3 oraz 5 stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.

 

ZAŁĄCZNIK 3 – MONITORING STANDARDÓW OCHRONY DZIECI W ORATORIUM

 

  tak nie
  Czy wiesz, na czym polegają standardy ochrony dzieci?    
  Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obo­wiązujące w oratorium, w której pracujesz?    
  Czy zapoznałeś się z dokumentem pt. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem?    
  Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?    
  Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?    
  Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawar­tych w Standardach ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?

 

Jeśli tak, czy i jaka była Twoja reakcja:

 

 

 

 

 

 

   
  Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standar­dów ochrony dzieci przed krzywdzeniem?

 

Jeśli tak, proszę je wypisać:

 

 

 

 

 

 

   
  Czy brałeś udział w szkoleniach z zakresu rozpoznawania czynników ryzyka, zagrożenia dobra dziecka oraz symptomów krzywdzenia dziecka?    
  Czy w przypadku pojawienia się w oratorium podejrzenia krzywdzenia dziecka zostały zachowane procedury zamiesz­czone w standardach?    

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 4 – OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ ZE STANDARDAMI OCHRONY DZIECI W ORATORIUM

 

 

OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH

 

Oświadczam, że zapoznałem się ze standardami ochrony dzieci obowiązującymi w Oratorium Świętokrzyskim św. Jana Bosko w Kielcach

 

L.p. Imię i nazwisko dziecka Podpis rodzica
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

 

ZAŁĄCZNIK 5 – PROTOKÓŁ ZE SPOTKANIA/ROZMOWY Z RODZICEM DZIECKA UCZĘSZCZAJĄCEGO DO ORATORIUM

 

 

Dnia ……………………..……….…….…

w……………………..……….………….…

……………………..……….…….…………

(miejsce, forma rozmowy)

 

o godzinie ………… odbyło się spotkanie/rozmowa, w którym uczestniczyli:

  1. …………………………………………………………………………………………
  2. …………………………………………………………………………………………
  3. …………………………………………………………………………………………
  4. …………………………………………………………………………………………

(imię, nazwisko i podpis osoby)

 

Tematyka spotkania/rozmowy obejmowała:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

Ustalenia i wnioski:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………

 

………………………………………………………………….…………

podpis osoby prowadzącej spotkanie

 

ZAŁĄCZNIK 6 – REJESTR ZDARZEŃ PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB KRZYWDZENIA DZIECKA

 

Lp. Imię i nazwisko dziecka Data i miejsce interwencji, osoba interweniująca Rodzaj krzywdzenia, osoba krzywdząca lub podejrzana o krzywdzenie dziecka Zastosowane procedury i formy pomocy dziecku Powiadomione osoby, instytucje, organy zewnętrzne Podpis dyrektora oratorium Uwagi
1.              
2.              
3.              
4.              
5.              
6.